Perhatian Para Ibu, JANGAN PANASKAN Semula 10 Jenis Masakan Ini, Anda Lihatlah Sendiri Akibatnya


Biasanya kalau ada makanan yang masih ada lebihan semalam, Kita akan memasukkannya ke dalam peti sejuk untuk dipanaskan semula keesokkannya. Hal ini nampaknya macam sesuatu yang biasa namun memakan makanan yang dipanaskan semula boleh mendatangkan bahaya.

Hal ini disebabkan kerana beberapa makanan bakal berubah komposisinya setelah dipanaskan semula. Banyak kandungan gizi yang akan hilang dan mungkin mengandungi racun yang sangat berbahaya jika dimakan lagi. Berikut ini beberapa jenis makanan yang kita tidak boleh panaskan semula.

Senarai Makanan/Masakan yang Tidak Boleh Dipanaskan

1. Bayam

Sayur yang satu ini pasti tidak asing lagi. Bayam memang tidak boleh dipanaskan berkali kali kerana oksidasi yang terjadi pada bayam akan sangat membahayakan tubuh.

2. Kentang

Kentang juga hampir sama dengan bayam. Kandungan nutrisi pada kentang akan menghilang jika kentang dipanaskan kembali.Selain itu, jika proses pemanasan terjadi berulang ulang risiko oksidasi juga akan terjadi. Keadaan ini akan sangat berbahaya kerana kentang itu sendiri akan berubah menjadi beracun.

3. Cendawan

Masakan cendawan ini sebaikanya kita makan selepas di masak. Sekiranya ada lebihan, lebih baik kita makannya dalam keadaan sejuk dari memanaskannya semula. Ini adalah kerana jika di panaskan, maka akan terjadi perubahan dalam komposisi proteinnya, rasanya juga akan berubah. Sekiranya kita memakannya selepas dipanaskan ianya akan mendatangkan masalah kepada sistem pencernaan kita.

4. Ayam

Masakan ayam ini lah yang sering dipanaskan semula, Sebaiknya ini jangan dilakukan kerana sama seperti cendawan, kandungan proteinnya akan hilang. Sekiranya ingin menghangatkan kembali, lakukan pemanasan pada api kecil dan waktu yang cukup singkat. Dengan cara tersebut dapat mengurangkan rosaknya zat gizi yang terdapat pada daging ayam.

5. Telur

Bagaimana kalau memanaskan telur? Sama berbahayanya, guys. Jika diteruskan suhu tinggi secara berulang, telur boleh menjadi racun jika kamu memakannnya, terutama telur yang dimasak dengan cara direbus atau dalam keadaan bulat dengan bahagian kuning tetap berada di dalamnya.

6. Seledri

Seledri biasanya sering dijumpai pada makanan berkuah. Seledri juga mengandung nitrat yang kalau dipanaskan boleh mengubah nitrit menjadi karsinogen. Kalau mau panaskan, sebaiknya potongan-potongan seledrinya dibuang dulu ya?

7. Gorengan

Gorengan sebaiknya tidak dipanaskan. Kenapa demikian? Iya, jika bunda memanaskan kembali gorenga yang sudah dingin, minyak akan bertumpuk tumpuk digorengan dan meningkatkan kolesterol.

8. Santan

Menambahkan santan pada sayur kita memang sedap. Namun tahukah bunda, menghangatkan santan berulang ulang kali ini sangat tidak baik. Saat proses pemanasan terjadi berulang ulang, lemak yang terdapat pada santan akan berubah menjadi lemak jahat yang beresiko menimbulkan kolesterol.

9. Ubi

Ubi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam dan seledri. Jika terlalu sering dipanaskan, kandungan nitrit ini akan sangat berbahaya bagi tubuh. Sebaiknya segera konsumsi ubi yang telah dimasak agar manfaat yang diperoleh lebih maksimal.

10. Brokoli

Brokoli mempunyai kandungan vitamin A dan C yang sangat baik untuk tubuh. Mengkonsumsi brokoli secara rutin dapat membuat tubuh menjadi sangat sehat. Namun brokoli ini mempunyai sifat yang mirip dengan bayam. Brokoli juga mengandung nitrat seperti bayam. Nitrat ini akan berubah menjadi asam nitrat yang memicu tumbuhnya sel karsinogenik jika dipanaskan secara berulang ulang.

Untuk mendapatkan hasil yang maksimal dari brokoli ini, masak brokoli dengan cara dikukus.

BACA JUGA:


Itulah beberapa jenis makanan yang tidak boleh atau tidak disarankan untuk dipanaskan. 

Jangan kerana alasan berjimat, anda mempertaruhkan kesihatan keluarga. Mohon kongsikan artikel ini sekiranya bermanfaat.